Pagi Yang Sunyi...

Assalamualaikum...

Alhamdulillah...syukur kpd Allah krna DIA masih memberikan aku nyawa pd hari ni. Syukur DIA masih membukakan pintu hati menggagahkan diriku utk bangun menghadapNYA. Syukur Alhamdulillah...segala piji bagiMU Ya Allah...terasa heningnya pagi ni. terasa semacam ada kesunyian yg melanda...sedih mengenangkan dia pergi hari ini...tinggallah aku sendirian melayari karma hatiku. oh..buah hati cintaku meninggalkan aku saat ini. hari semalam saat ini dia sedang bersamaku. seperti biasa...dgn nakal n manjanya mengusikku itu n ini. namun pagi ini dia tiada...telah pun diucapkan kata perpisahan buat sementara waktu...sedihnya utk menerima kenyataan itu. walau apa pun ku gagahkan jua hati ini utk menerimanya. sabarlah wahai hati...

Di kala melayari waktu subuh yg hening tadi, menitis air mataku mengalunkan bacaan surah Yasin. terkenang daku pd kata bicaranya semalam..."surah Yasin la yg paling fuzah suka...". sebak rasanya hati ini. kabur pandangan ku seketika dek kerana air mata yg bertakung. bercucuran membasahi kalam Allah. terkenang jua azab Allah yg maha siksa di akhirat kelak. terbayang2 jika akulah salah seorg penghuni neraka...nauzubillah! Ya Allah...selamatkanlah aku, ibubapaku, kluargaku serta mukmin dan mukminat sekalian dari merasai siksanya azabMU. ku panjatkan jua doaku ini utk buah hati cintaku. selamatkanlah kami Ya Allah... panjang bicara kami mlm tadi. bagaikan tdk mahu melepaskan masa berlalu meninggalkan kami. ku tahu dia bersedih utk meninggalkan aku. begitu juga aku. namun apalah dayaku utk menolak ketentuan Allah ini. surah Yasin menjadi pengubat hatiku. ku mencari ketenangan di balik bacaan itu. YASSIN...hati Al-Quran...itulah sumber pencarianku pd suatu ketenangan apb hati ini gundah. bersedih dgn ujian Allah. ku alunkan jua surah Al-Insyirah-surah utk kelapangan hati. sungguh2 ku pohon ku panjatkan pengharapan agar lapang dada n hati ini dlm meneruskan liku2 kehidupan menghadapi ujianNYA...

Ya Allah...
besar rahmatMU padaku kini. hari demi hari KAU pertemukan aku dgn hamba2 MU yg turut mencintaiMU. sebak rasa hati ini apb membuka satu per satu laman blog para mujahid n mujahidah yg turut mencari erti suatu kehidupan n kelahiran ini. semuanya membicarakan ttg Mu Ya Allah. sebak hatiku Ya Allah. bergenang lagi air mataku. betapa Engkau masih menyayangiku dgn menenggelamkan aku bersama2 hamba2Mu yg sedang dlm perjuangan mencari cintaMu. aku bersyukur Ya Allah..."Robbana la tuzigh qulubana ba'da iz hadaitana wahablana min ladunka rohmah, innaka antal wahhab - Ya Allah janganlah Engkau palingkan hati kami setelah Engkau berikan petunjuk...(Surah Ali Imran Ayat 110). tiada kata yg mampu aku ungkapkan melainkan rasa syukur tdk putus2 kpdMu Ya Allah...

Ya Allah...
sebak hatiku Ya Allah...cemburu daku kpd hamba2Mu yg cintanya mrka kpdMu lbh baik dr cintaku pdMu. aku jg ingin memiliki cinta yg sehebat mereka. perteguhkanlah hatiku utk terus berusaha memantapkan keimananku kpdMu. agar aku jg sehebat mereka dlm mencintaiMu Ya Allah. Amin Ya Allah...

Ya Allah...
berikan daku kekuatan utk terus mencari sinar cintaMu....
merebahkan diri dlm kudus pengharapan waktu demi waktu...
berjuang bersama mujahid n mujahidah kecintaanMu
membangunkan daku dari lena yg berpanjangan
mengejar kembali cintaku padaMu yg pernah kehilangan...
biarlah hidup n matiku hanya utk mengabdikan diri kpdaMu...
merasai manisnya erti cinta sebenar suatu kehidupan dan kelahiran
yg ku cari-cari selama ini...
Amin..Ya Allah Ya Rabbul'alamin...

Wassalam...

No comments:

Post a Comment