Benar DugaanMu...

Assalamualaikum...

Ya Allah...
benar telahan hatiku. ini semua adalah ujianMu. baru sebentar tadi Kau hubungkan kami kembali. terima kasih Ya Allah. walau hanya seketika waktu ia tetap pemberianMu untukku. Ya Allah...knpa begini jadinya? adakah aku bukan insan yg baik utk bersaudara dengannya? mungkin...sbb mmg masih byk dosa2 pada diriku ini belum aku bersihkan. Ya Allah...kepadaMu kini aku mengadu sgla rasa. sesungguhnya berat benar beban hati yg ku rasakan saat ini. seperti mahu ku tinggalkan saja lapangan yg memilukan hati ini.

Ya Allah...
mengapa aku rasa begitu jauh hubungan persaudaraan antara kami kini? Ya Allah..jauhkanlah perpisahan antara kami. aku teramat takut utk kehilangannya Ya Allah. kenapa setiap tali persaudaraan yg ku hulurkan pd insan yg bergelar teman itu cepat benar terasa hilang serinya.

...sambung bicara...

sebenarnya post ni sy taip semalam...tp x berdaya nk teruskan sb x tertahan dgn hati yg terlalu sebak...

alhamdulillah...ptg ni terasa lebih tenang dgn peristiwa smlm. walau macam mana pun mcm2 perkara yg berlaku pd sy hari ni. serba x kena. mungkin dek kerana jiwa yg terlalu kacau. gundah gulana serta fikiran yg berserabut. x putus2 sy berdoa mohon hati ini redha menerima segala percaturan Allah yg tidak saya ketahui langsung musababnya di sebalik apa yg ingin dizahirkan. sungguh2 sy tidak tahu kenapa ini harus terjadi secepat ini. apa yg sy pasti Allah mengetahui apa yg terbaik utk saya. lalu sy bermohon lagi diberikan kekuatan utk menerima ujian ini dan dibersihkan hati dari segala prasangka yg blh melunturkan rasa kasih kpda ukhwah yg amat sy cintai saat ini. moga Allah melindungi hati sy daripada menghilangkan rasa kasih sy pada hamba Allah ini.

sememangnya hati saya pedih terhiris malam tadi. bagai disiat-siat membaca segala apa yg disampaikannya. "....rasa soalan tu, soalan peribadi....rse ...... xyah tau la.." bagi saya ayat itu amat pedih. bagai disentap naluri seorg kakak. sepertinya saya bukan seorang kakak lagi di saat ini. sedangkan sy hanya bertanya "....sakit ke?" namun apakan daya hatinya milik Allah. hanya Allah Yang Maha Mengetahui apa yg terkandung dalam hatinya. cukuplah mengimbas perbualan itu. sy tidak mahu kalian yg membaca menanam prasangka buruk pd hamba Allah yg masih menjadi kesayangan sy ini. biarlah! moga Allah masih memelihara hati sy utk terus menyayangi dirinya shgga akhir hayat sy. jgn timbul perasaan benci walau sedikit meskipun hati yg begitu rapuh ini cepat benar terluka. moga Allah menjadikan hati sy hati yg kuat utk mempertahankan ukhwah yg terbina ini. Ya Allah...tidak putus2 doaku padaMu. ku harap Kau tidak jemu mendengar rintihan n pinta hambaMu yg lemah ini.

saya bersedih kerana tidak berkesempatan menjadi kakak yg baik padanya. sedang dia diuji dgn masalah yg tidak sy ketahui, sy tiada bersamanya utk menanggung beban yg dirasakan hatinya. sedangkan suatu ketika masa lalu dia begitu setia mendengar bicara hati sy. apa saja duka yg melanda sy di bumi kenyalang dia sentiasa menyediakan telinga hatinya utk mendengar keluh kesah suara hati sy. sy kecewa sy terkilan dgn situasi ini. sy hanya mampu berdoa moga dipermudahkan sgla urusannya. moga Allah sentiasa melindungi dia dari segala beban hati yg tak tertahan memikul ujianNYA. ku hanya mampu berdoa n terus berdoa...andai dia bahagia melalui ujian itu bersama diri sendiri n Allah S.W.T tidak berdaya utk aku menghalangnya. harapnya diri ini tidak dipersalahkan kerana tidak bersungguh mahu memikul beban bersama. ku tidak bisa memaksa andai itu kebahagiaan utk dirinya. "apabila kita benar2 menyayangi seseorang kita akan rela berkorban untuk melihat dia bahagia..." berkorban hati, perasaan, harta hatta nyawa sekalipun...ku ingin lihat dia terus bahagia. biarkan hatiku sengsara demi kebahagiaan insan kesayangan asalkan tidak ku lihat air matanya tidak ku rasa kesedihannya menangis kerana aku melukakan hatinya....

jika ini suatu ujian Allah aku redha utk menerimanya. andai ini dugaan datang utk menguji iman n takwa ku kpdaNYA, moga kian bertambah keimanan n ketakwaan ku kpdaNYA. jgn berkurang iman jgn benci daku kpda ujian yg tidak aku ketahui ada kebaikan buat diriku yg telah DIA tetapkan di sebalik ujian yg diberikan ini.

bukan niatku menaip di sini utk merendahkan hamba Allah dan buka pula utk mengagungkan diri. niatku hanya meluahkan apa yg dirasa sebagaimana telah ku nyatakan "tidak perlu mengungkap kata biarkan hati berbicara...."

Hanya Allah Yang Maha Mengetahui apa jua perkara yg tersembunyi dari pandangan mata hatiku jua kerana keterbatasan akal seorang hamba bernama manusia sepertiku...

"tidak diuji seseorang hamba itu melainkan untuk meningkatkan keimanan n mengangkat darjatnya di sisi Allah S.W.T"

Wallahualam...

Wassalam....

No comments:

Post a Comment